Kanel i kaffet för snabbare ketos

Ketos sätter fart på fettförbränningen

Ketos är ett ord som för blott några år sedan föga var känt i allmänna kretsar, men idag är det ett ord på allas läppar. Ketos är ett kroppsligt läge som en stor del av svenskarna idag strävar efter att hamna i igenom att lägga om sin mat till LCHF – Low Carb High Fat (lite kolhydrater mycket fett) . Andra dieter är Atkins och Skaldemans diet.

Vad är då ketos?

Ketos är när kroppen är i fettförbränningsläge i stället för kolhydratförbränningsläge.

Ketos verkar i kroppen när ketoner blir den energigivande substansen istället för glukos, som är det vanliga. För att detta ska kunna förekomma måste i stort sett alla kolhydrater (mjöl, socker, bröd, gryn, pasta) uteslutas ur kosten samt sedan måste glukoslagret i musklerna tömmas. När kroppen blir tom på glukos så går den över till att alstra ketoner, och denna process kräver mycket mer energi, dessutom är ketonerna mycket fördelaktiga för fettförbränningen. I ketos är fettförbränningen beständig förhöjd oavsett om man tränar eller sitter totalt stilla. Håller man på att banta så behöver man inte motionera för att gå ner i vikt och inte syssla med svält (kaloribantning) som även minskar muskelmassan.

Kanel är mer än «okej» vid en lågkolhydratsdiet

Länge har man rekommenderats att piffa upp maten med kanel om man vill undvika kolhydrater. Att kanel är «ok» under en lågkolhydratsdiet har alltså varit känt sedan länge, men att kanelen i sig är direkt fördelaktig för att hamna i ketos är inte lika känt.

Saigon Kanel ökar insulinkänsligheten 29% vilket innebär att kroppen producerar mindre insulin, samt ju mindre insulin – desto bättre!

Annorlunda kanelsorter funkar förstås olika bra, men bara en kanelsort fungerar riktigt bra – Saigonkanel . Den bästa kanelen för ketos är Vietnamesisk kanel (Saigonkanel) Cinnamomum loureiroi.
Hurdan kan man använda kanelen?

Kanel har ganska besynnerlig smak och det är kanske inte så roligt att äta kanelsmakande mat dagarna i ända. Realitet är att det är ganska liten mängd kanel som ska till för att ge proportionerligt stor effekt på ketosen. I kaffet eller teet är det enormt gott med några stänk kanel, mindre än ett halvt gram är ganska lagom dosering. På detta sätt får man en riktigt bra start på dagen och fettförbränningsprocessen kickas igång ordentligt.

Kanel på grekisk yoghurt, på LCHF-gröt alternativt i LCHF-musli, i en fyllig köttgryta och i diverse bakelse (på lågkolhydratsvis såklart!) är oxå otroligt gott. Man kan göra egen kanelglass, det är mycket godare än man kan ana, samt vill man piffa till den en aning extra så kan man ha i ingefära oxå, eller lite apelsinessens. Fantasin är som vanligt nyckeln till framgång.

Det enklaste är lite Saigonkanel i kaffet – det är gott.

Kanel hjälper även vid vanliga dieter

Det är inte blott strikta lågkolhydratare som kan avvika fördelar ur ett jämnt intag av kanel, realitet är att den som äter kolhydrater får stabilare blodsocker om den jämsides intar kanel. Så, lågkolhydratare uppnår bättre ketos med hjälp av kanel och kolhydratsätare blir inte riktigt lika brutalt drabbade av kolhydraterna om de balanserar dem med kanel. En briljant smakgivare är vad den är – samt underbart god!

Extrem förbrukning av kanel kan vara farligt

Man ska förtära toppen fyra gram kanel per dag alldenstund kanel innehåller ämnet kumarin som i stora doser samt efter långvarigt intag kan affektera levern negativt. Det ska dock ganska mycket till för att man ska lyckas få i sig mer än fyra gram kanel per dag under en längre tid.