Induktionsfasen – den tuffaste och första fasen Atkinsmetoden

Att få kroppen att hamna i ketos är Atkinsmetodens första mål och kallas induktionsfasen. För uppnå detta tillstånd tvingas man i induktionsfasen stävja kolhydratintaget till 20 gram om dagen. Dock är det tillåtet att inta obegränsade mängder av till exempel kött, fisk, ost, ägg och vissa grönsaker. En allmän regel är dock att grönsakerna helst bör vara gröna till färgen och inte gro under marken. Övriga vegetabilier brukar bestå av en högre kolhydrathalt.

På det stora hela bör potatis, pasta, ris, socker, mjölk, bönor och likande föda tas bort ur kosten. Det är därutöver viktigt att undvika alkohol helt å hållet i induktionsfasen, och kaffe och te bör begränsas p.g.a. förekomsten av koffein.

Induktionsfasen är tänkt att vara över hastigt om allting går som tänkt. Det handlar om ca 14 dagar till dess bantaren förlorat ungefär 10 % av sin övervikt. För vissa varar dock induktionsfasen både kortare och längre än 14 dagar. Observera att längre induktionsfas än 14 dagar kan vara mödosam för kroppen och medföra risker. Vid en sådan situation ska man alltid rådfråga en läkare.

Som komplement till kosten rekommenderas att man motionerar och att man dagligen intar multivitamintabletter. Vad gäller multivitamintabletter så är det mest en säkerhetsåtgärd med tanke på at kosten kan komma att skifta kraftigt under induktionsfasen. Under induktionsfasen kan för övrigt de som tycker om ost dra nytta av fördelen att dagligen förtära upp till 110 gram hårdost.

Det har uppmärksammats bland flera att man kan få illa andedräkt av en framgångsrik induktionsfas. Andedräkten får då en prägel av ammoniak, men vilket enligt Atkins är ett bra tecken på att kroppen är i den optimala processen av fettförbränning, d.v.s. ketos. Andedräkten tenderar i regel bli bättre när man lämnar induktionsfasen för efterträdande fas i Atkinsdieten.

Ett vanligt missförstånd om induktionsfasen är att den skulle utgöra hela Atkinsdieten. Det vore en alltför sträng och överdriven diet som skulle vara jätte krävande för kroppen under lång sikt. Otvivelaktigt måste man förvänta att påbörjandet av Atkinsdieten är extrem men det är dock en kortvarig men nödvändig åtgärd för att kraftfullt stimulera kroppens ämnesomsättning. Att försätta kroppen i ketos är i särklass den mest effektiva metoden för att kvickt komma igång med sin bantning.

I induktionsfasen är det viktigt att äta regelbundet. Som mest kan man inta sex måltider per dag och som minst tre måltider. Huvudsaken är att det inte går mer än sex timmar mellan måltiderna. Men med tanke på att aptiten minskar under Atkinsdieten så får man gradvis reglera sina måltider.

Det är mycket centralt att dricka mycket med vatten i induktionsfasen med tanke på att kroppen kräver mer vatten än normalt. En generell bieffekt av att försätta sin kropp i ketos är förstoppning, vilket effektivt motverkas genom att inta rikligt med vätska. Naturligtvis är inte vilken vätska som helst att föredra. Speciellt kan nämnas att konstgjorda sötningsmedel bör användas väldigt sparsamt eller i bästa fall undvikas helt å hållet.