De fyra faserna

Ett typiskt missförstånd vad gäller Atkinsdieten är att man ständigt ska hålla ett minimalt lågt intag av kolhydrater. Det är såklart riktigt att man ska inta mer fett, grönsaker samt protein, men det finns alltid en mer eller mindre mängd av kolhydrater som är tillåten enligt dieten beroende på var i dietens olika faser man befinner sig.

Det är följaktligen centralt att räkna intaget av kolhydrater för att inte överstiga den tillåtna mängden. Hur mycket kolhydrater som är tillåtet inom dieten beror på hur långt man tagit sig genom de skilda faserna av dieten. Intaget av kolhydrater ökas beroende på vilken fas man befinner sig i. De fyra olika faserna är:

-Induktionsfasen
-Viktminskningsfasen
-Mellanfasen
-Underhållsfasen

I induktionsfasen tillåts man inta maximalt 20 gram kolhydrater dagligen. I viktminskningsfasen tillåts man inta 40-60 gram kolhydrater om dag. Den så kallade mellanfasen är anpasslig på så vis att man själv reglerar sitt intag av kolhydraterna. Men vanligtvis äter man mer kolhydrater i mellanfasen än i viktminskningsfasen. Det viktiga är att själv uppskatta hur mycket kolhydrater kroppen klarar att förtära utan att gå upp i vikt.

När man väl har hittat jämvikt vad gäller kolhydratintaget så har man uppnått underhållsfasen som är meningen att utgöra en fas som ska vara livet ut. Trots att tanken är god kan det hända att man då och då ånyo hamnar i gamla mönster med obalanserad vikt. Det är för den skull inte konstigt att byta mellan de skilda faserna under livets gång.