Atkinsmetoden lämpar sig bra för många människor

Man hör ideligen att Atkinsmetoden ska vara anpasslig och lämpa sig för massa olika personer. Vi har alla olika förutsättningar och lever under särskilda villkor samt omständigheter. Då och då kan det medföra begränsningar i levnadssätt, och att exempelvis inleda Atkinsdieten är följaktligen ej självklart för alla med tanke på de risker dieten kan innebära för en del.

Den som lätt blir grinig och trött av blodsockersvängningar ska undvika Atkinsdieten. Detsamma beträffar den som har en utökad risk för hjärtsjukdom samt har sämre kolesterolvärden. Det beror på att man enligt dieten äter stora mängder fett. Dock har inte det samband i förhållande till den ökade risken kunnat bevisas i tillräckligt hög grad och samtidigt hävdar en del forskare motsatsen, d.v.s. att det inte alls föreligger någon risk.

Den senaste tiden har det t.o.m. visats att det kommit flera positiva rapporter. Men experter rekommenderar ändå att man bör förhålla sig avvaktande till Atkinsdieten ifall man har hjärtsjukdom eller mindre bra kolesterolvärden till dess forskningen pekar åt samma riktning och sålunda blivit mer etablerad.

Det finns många fördelar med en lågkolhydratkost. Den fjärde fasen inom dieten innebär exempelvis ett levnadssätt med balans mellan näringsintag och fysisk aktivitet. Ibland kan det vara svårt att bli motiverad, och inte sällan bryter människor dieter allt för tidigt.

Atkinsdieten är lämpad för den som inte ser det som en förlust att inte få frossa i pasta och bröd och som gillar tydliga regler. När man väl har vant sig med dieten så brukar suget efter till exempel pasta vara försvunnet. Den som hellre drar ner på kolhydrater kan istället njuta mer av en fet sås eller varför inte lite vispgrädde.

Atkinsmetoden är även lämpad för vegetarianer samt veganer. Därutöver erbjuder Atkinsmetoden ett utbud av föda som passar att äta när man är ute och reser och kommer i kontakt med mångahanda snabbmatställen och annorlunda typer av restauranger. På så sätt kan Atkinsdieten ses som oerhört flexibel.

Det är just flexibiliteten i dieten som gör den lämpad för flera människor. Den som äter i enlighet med Atkinsdieten kan dessutom vara flexibel mellan faserna och variera dem sinsemellan. Exempelvis kan en del människor vara i behov av mer tid än andra i induktionsfasen för att nå ketos. Och personer i den sista fasen, den så kallade underhållsfasen, måhända måste återgå till induktionsfasen för att nämna ännu ett exempel.