Maximera fettförbränningen med Saigonkanel

Saigonkanel och annan kanel

Saigonkanel är en typ av kanel som odlas i Vietnam, den är tätt besläktad med Kassiakanel, men sitter på markant rikare arom – och för människan hälsofrämjande egenskaper.

Låt oss begrunda begreppen. Kassiakanel är den kanel som vi oftast stöter på i matvarubutikerna, den är billig och rik på smak och doft. Den innehar ämnet kanelaldehyd vilket är ett ämne med en mängd smarta egenskaper. Den innehar även ämnet kumarin, vilket kan vara farligt för människan ifall den intas i för höga doser.

Kassiakanel är den ordinära kanelen så att säga, men den äkta kanelen heter Ceylonkanel. Denna kanelsort är mildare vad gäller doft och smak, och har ljusare kulör. En stång av Ceylonkanel är endast rullad som en snäcka, medan en stång Kassiakanel är rullad i båda ändar.

Saigonkanel är på många vis lik Kassiakanelen, men är samtidigt kraftfullare. Den är starkare i smak, i doft, och i sin halt av såväl hälsofrämjande kanelaldehyd som det i viss mån skadliga kumarinet. Håller man sitt intag av Saigonkanel till max fyra gram dagligen får man dock inga dåliga hälsoeffekter av kumarinet. Det räcker dock gott och väl för att få de hälsosamma effekterna.

Blodsocker och fettförbränning

Människokroppen mår som bäst när blodsockret är i balans. Det finns olika sätt att se till så att detta händer och den kroppsliga processen är komplex. Träning, intag av mat med lågt GI och dessutom helt avstå ifrån kolhydrater är samtliga gynnsamma sätt att hålla kroppen i gott skick – och blodsockret under kontroll.

Ett annat sätt är att inta kanel, och då helst Saigonkanel. Kanel har visat sig tydligt balansera blodsockret genom att den ser till att magsäckstömningen går långsammare samt att insulinkänsligheten ökar, vilket är en av flera fantastiska effekter som kanelen har på kroppen. Önskar man rivstarta fettförbränningen är Saigonkanel i kaffet, alternativt i frukostmålet, en utomordentlig start på dagen med tanke på att den stimulerar.

En balanserad blodsockernivå är i sig fördelaktig för fettförbränningen i och med att den sänker insulinutsöndringen och därmed lagrar mindre energi i fettvävnaden.

LCHF och Saigonkanel

Om man tillhör följarna av lågkolhydratsdieter såsom LCHF eller Atkins, så äger Saigonkanelen fortfarande en mängd fördelaktiga kvaliteter, t ex är kryddan ketosstimulerande – dvs. man får en raketskjuts in i det effektiva fettförbränningstillståndet ketos. Kanelen åstadkommer även att energi lättare lagras i muskelmassan, i princip på samma sätt som insulinet åstadkommer när man tränar samt äter kaloririk föda.

Dosering av Saigonkanel

Det är angeläget att man har koll på vad man sätter i sig – samt i vilken mängd. Det gäller allting man äter, så också kanel. Saigonkanel innehåller hög procentandel av det verksamma ämnet kanelaldehyd – det som bidrar till samtliga dessa fantastiska effekter på kroppen. Men Saigonkanel är också rikt på kumarin, som inte är lika hälsosamt, framför allt kan kumarin ställa till det för levern om det överdoseras.

Man har funnit att max fyra gram Saigonkanel bör intas per dag, för den markant mildare Ceylonkanelen gäller sex gram som övre gräns. Tydliga effekter på blodsocker och ketos uppfattas dock efter mycket små doser, så man bör testa sig fram för att hitta en dos som passar en.