LCHF – de annorlunda stadierna I Low Carb High Fat dieten

LCHF Omställningsbesvär

De allra första dagarna på en kolhydratfattig föda kan upplevas som jobbiga. Vissa upplever stora besvär medan andra föga märker av omställningen alls. De första dagarna kan också dra ut på tiden och bliva till veckor. Då innefattar det att vara genomgående och ha tålamod, för problemen försvinner snart.

Besvären man kan drabbas av innefattar känslor som

• Muntorrhet, avskyvärd smak i munnen
• Nedstämdhet
• Orkeslöshet
• Muskelsvaghet
• Huvudvärk
• Sötsug
• Trötthet

Som synes är det inga jätteallvarliga problem, men heller inte någon särskilt rolig upplevelse. Kan man så är det effektivt att sova bort mycket denna tid, annars gäller det att blott härda ut. För somliga är det över på två dagar medans andra får dras med några av besvären i flertal veckor och detta beror mestadels på hur djupt nere man var i sockerträsket före man började med LCHF. I princip handlar det att komma över i fettförbränningsläge – ketos – genom att förbränna dom kolhydrater kroppen har lagrat upp som socker. Innan detta sker är man också hungrig som vid vanlig bantning, i varje fall sugen.

Grunderna i en LCHF-kost

Det kan tyckas komplicerat att lära sig vad man får och inte får förtära när man börjar med LCHF, men har man väl snappat grunden så är det glasklart. Man får förtära

• Protein, dvs kött, fisk, ägg
• Fett, dvs olja, smör, grädde, majonnäs, fet yoghurt (åtminstone 10 %)
• Ost (ju mer fetthalt desto bättre)
• Ovanjordgrönsaker som kål, avokado, sallad, gurka osv.
• Nötter och frön
• Bär, helst hallon
• Sötningsmedel som Stevia och den betydligt mer välsmakande Sucralose

Man ska avstyra:

• Uppenbara kolhydrater som socker, mjöl, makaroner,öl och mjölk, bannor och potatis
• Gömda kolhydrater i halvfabrikat (ketchup är t ex laddat med socker!) kallade för glukos, stärkelsesirap, maltos och liknande
• Underjordgrönsaker som potatisar och morot, kålrot går å andra sidan skaplig!
• Frukt, doch kan man äta vissa bär i rimliga mängder
• Lightvarianter av livsmedel, särskilt mjölkbaserade sådana – fettet är ersatt med socker

Saker som kompletterar LCHF

För att göra sin LCHF-kost lite mer dramatisk kan man krydda sitt vatten med bordsvattenaromer, man kan dekorera sin LCHF-tårta med rosa jordgubbsgrädde, eller inmundiga mumsiga kaffedrinkar med smak av Hasselnöt alternativt choklad samt någon droppe Sucralose för sötma. Aromhuset säljer mängder av smaker för vatten, fika, vispgrädde samt yoghurt genom sajten www.allt-fraktfritt.com.

Att acklimatisera vid LCHF-mat och konstant blodsockerbalans

När man har hållit på med LCHF ett tag så vänjer man sig vid den nya maten. Man experimenterar med brödrecept, steker kolhydratsfria pannkakor och baka LCHF-godsaker när något skall firas. Man saknar inget och brukar till samt med fryna på näsan till smaklöst, vit bröd, sliskigt socker samt näringsfri pasta samt pizza. LCHF-mat är supernyttig, supergod samt utformad efter enkla principer. Har man väl vant sig så är man ofta omvänd för livet! Speciellt som man får mer energi genom att slippa blodsockersvängningar som gör en trött.

LCHF på krog samt semester

Många upplever det som invecklat att äta i enlighet med LCHF ute på restaurang eller utomlands på semestern, men i själva verket är det inte det alls. Visst, går man på ett italienskt pastahak så antagligen det dyker opp somliga utmaningar, men så länge det finns kött på menyn så brukar det lyckas. Valfritt kött med fet sås och kanhända lite grönsallad till och voila – en perfekt LCHF-måltid. På hamburgerbarer tar man blott dän brödet samt på pizzerian kan man beställa en kebabtallrik utan pommes.