Kom i form med hjälp av Saigonkanel

Vietnamesisk kanel stimulerar ketos

Få vet att kanel har långt fler goda egenskapen än endast smakgivare! De som anslutit sig till dieter med begränsat kolhydratsintag, såsom LCHF, Atkins alternativt Dukan «fårlov» att smaksätta med kanel, det är en av få helt accepterade smaksättare – en annan frekvent förekommande är vanilj. Vad som har upptäckts via detta är hur kanelen inte bara är acceptabel, utan till och med en enorm hjälp för personer som strävar efter ketos – och den bästa av alla är den vietnamesiska kanelen som är den mest komplexa formen av Kassiakanel, och som ger långt bättre effekt än «den äkta kanelen» Ceylon.

Vietnamesisk kanel – eller Saigonkanel som denna kanelsort ofta kallas – har visat sig slunga in kolhydratsratare i ketos väldigt hastigt och effektivt.

Trots att man upplever sig sträng med sitt kolhydratintag så anser många LCHF:are att det ändå tar tid för kroppen att gå in i det fettförbrännande ketostillståndet, men om man adderar Saigonkanel i sin dagliga diet så ökar insulinkänsligheten och kroppen hamnar mycket fortare i ett ketogent läge.

Saigonkanel är en formfixare åt samtliga

Det här med Saigonkanelens ketosstimulerande egenskaper är självklart en enastående upptäckt och helt rätt i tiden då fler och fler upptäcker vilka positiva hälsoeffekter de får av en ketogen diet. Ketos är det tillstånd som kroppen träder in i när den tömt sitt glykogenlager. För att detta ska inträffa tvingas man strypa sitt kolhydratintag nästan fullständigt, vilket medför att man lever på en diet på främst kött, fisk, ägg, nötter och ovanjordgrönsaker. Fett är också en huvudsaklig del i dessa dieter – allt från smör till olivolja och kokosfett.

Gå ner i vikt med hjälp av ketos

En ketogen diet, som LCHF (Low Carb High Fat), innebär att människor på ett förhållandevis lätt sätt når sin idealvikt – den som är underviktig ökar i kilon och den som är överviktig går ner. Saigonkanel, som främjar ketos, är därmed en fenomenal hjälp i kampen mot övervikten och mot en bättre hälsa.

Om man inte äter i enlighet med en ketogen diet utan istället ibland svävar ut med sötsaker och stora pastarätter så hjälper kanelen till på det vis att den tar udden av blodsockertopperna, som dessvärre är en ofrånkomlig nackdel med kolhydratrik föda.

Insulinkänsligheten förhöjs av kanel – framför allt av Saigonkanel – vilket gör det mer komplicerat för kroppen att hinna lagra blodsockret i fettvävnaden innan den förbränns i blodet. Saigonkanel har visat sig kunna öka förbränningen av blodsockret upp till 20 gånger det normala.

Saigonkanel för smakens skull

Kanel har ständigt funnits bland våra kryddor, denna bruna bark ger rik och fyllig smak åt allt från mat till desserter samt drycker av olika slag – ja, det finns till och med tuggummin med kanelsmak! Vi har ätit kanelen därför att den är delikat, och framför allt under höst och vinter dyker fantastiska recept tillsammans med kanel upp. Kanelbullar är en av svensk baktraditions mest älskade recept och lite kanel på morgongröten, eller morgonfilen/-yoghurten är en riktig klassiker.

När nu kanel visar sig vara så enastående för hälsan och formen, både för lågkolhydratare och kolhydratsätare, så känns det än mer motiverat att smaksätta med denna väldoftande krydda i tid och otid, upp till fyra gram Saigonkanel kan man äta per dag, utan att riskera negativa konsekvenser. För bästa resultat är det således Saigonkanelen som ska brukas.