Annorlunda metoder med LCHF

Idag, när LCHF samt andra kolhydratreducerade dieter har blivit så otroligt populära, har tydliga förgreningar börjat bildas i konceptet. Förut stod alla kolhydratnobbare eniga mot mobben av alla de som visade misstro, men nu förekommer det en fullkomlig del halvfanatiska grupper i LCHF också.

Fakir-LCHF

Detta är den mest extrema formen av LCHF för den består endast av just LCHF. Fakir går ut på att äta inget kolhydrater vilket gör att man i stort sett utesluter allt bortom kött och ägg. Inga mejeriprodukter, vegetabilier, nötter eller bär är tillåtna. Fakir kan man utöva ett tag, för att t ex gå ned i vikt snabbare eller ”deffa”. Det blir dock ganska enformigt och inom kort vill man lägga till lite mejeri och grönt.

Strikt LCHF

Om man äter i enlighet med strikt LCHF så ligger kolhydratsgränsen vid 2 %. Äter man 2000 kalorier om dagen så får bara 10 gram av dessa vara från kolhydrater. Detta är en svår sak att nå samt vanligtvis finns det inte plats här för varken mejeriprodukter alternativt nötter utan bara någon grönsak.

Normal LCHF

Detta är den LCHF-variant som de flesta följer. Här ligger kolhydratsgränsen vid 5 % vilket för en normal individ innebär 25 gram kolhydrater om dagen. Här finns plats för både någon mejeribaserad sås samt grönsakstillbehör. Ibland oxå en aning av någon LCHF godis.

Liberal LCHF

Här har vi den överst gränsen för vad som kan kallas LCHF. Toppen 10 % av energiintaget får vara från kolhydrater vilket i praktiken innebära ungefär 50 gram kolhydrater vid en genomsnittlig kosthållning. Här kan man fläska på ganska bra med både mejeri, nötter samt vegetabilier och utrymme finns för både godis och pizza, pasta o dyl. (LCHF-recept ja!)

Vilken grad passar mig?

När man är helt ny på det här med LCHF kan det kännas som en djungel och det enda som absolut fungerar är att prova sig fram. Kroppar funkar olika men att vara försiktig med kolhydrater fungerar för i stort sett alla, blott på en aning olika nivå. Vissa går ned i kroppsmassa jättesnabbt, fastän de kör fri LCHF, andra måste kanske fakira för att få dän de sista envisa kilona.

Naturlig vs artificiell LCHF

Ett övrigt mycket omdebatterat ämne i LCHF är det här med att använda sötningsmedel, glutamat samt andra E-ämnen och artificiella aromer.

Förena sidan anser att man äter enligt LCHF för att det är så hälsosamt och artificiella ämnen rimmar dåligt med hälsa.
Andra sidan tycker att en LCHF-diet kräver tillsatser för att man ska idas förtära i enlighet med modellen för alltid, eljest är den för begränsande. Man vill ha sina Sucralose-droppar i kaffet eller sina smakessenser i frukostyoghurten. Man vill kunna baka godis till fest samt inte sitta vid bjudningar utan möjlighet att ta smaka allt gott. Njuta helt enkelt – för LCHF är i mycket ren lyxmat så varför inte göra det ännu godare.

Sucralosedroppar, kaffearomer, bordsvattenaromer samt vispgräddearomer helt fria från kolhydrater och kalorier, men fullsprängda med fantastisk smak finns att anskaffa under varumärket Aromhuset från www.allt-fraktfritt.com