Om du stannar din viktnedgång under 5:2

En av de främsta anledningarna till att många påbörjar 5:2-dieten är för att gå ner I vikt. Efter bara några veckor börjar du märka resultat när du ställer dig på vågen och journalisten och läkaren Michael Mosley som är mannen bakom 5:2-dietens stora genomslag kunde i sin dokumentär exponera hur han personligen gick ner nio kilo på 9 veckor när han först testade 5:2.

Att det sker saker med siffrorna på badrumsvågen bara ett par veckor in i dieten är dessutom en av orsakerna till att de som provar 5:2 ofta håller fast vid dieten och inte ger upp. När du så hastigt märker resultat känns det lättare att klara fastedagarna och i princip samtidigt kommer även kroppen ha vant sig och klarar fastedagarna bättre.

Det är inte ovanligt att erfara att viktnedgången inte blir som man tänkt sig alternativt att den stannar av när man kört 5:2 ett tag. Hade du stora resultat i början av din diet fick du då kvittot på att dina förändrade vanor gav resultat. Nu när du har fastat periodiskt ett tag har både kroppen och vanorna stabiliserat sig.

När du började fasta började kroppen göra sig av med vikt, men det är inte självklart att alltsammans var fett. Ofta följer en del muskler med på köpet när du plötsligt drar in på bränslet, det vill säga kalorierna.

Nu när kroppen känner till att den överlever på mindre kalorier kan den börja bygga upp igen, och håller du din träning igång kommer det att byggas muskler. Muskler är tunga.

Vill du boosta igång viktraset igen? Prova att lägga om dina fastedagar. Möjligtvis dina nya vanor gör att fastedagarna har bättre effekt på helgerna nu. Det kan även ge effekt att lägga de två fastedagarna intill varandra nu när du är en aning mer van vid att fasta. Du kan också testa att lägga till en fastedag om schemat tillåter det, och köra 4:3 ett tag.

Testa dessutom en aning nya recept. Många vittnar om markant effekt av att undvara mejeriprodukter, andra av att totalt utelämna bröd. Här kan du testa dig fram genom att utesluta en grupp produkter åt gången i en vecka och utvärdera effekten. Här ges du också möjlighet att utvecklas i köket.

När du tappar i vikt minskar även din kaloriförbränning vid träning. Det betyder att ju mindre du väger, desto hårdare behöver du arbeta för att göra av med kalorier. Möjligtvis är det dags att utöka ditt träningsprogram och se om det har effekt. När du nu har lagt om kosten, väger mindre och även har kommit igång med träningen har du ju mer kraft.