5:2 – Så fungerar det att gå ner i vikt med hjälp av 5:2 metoden halvfasta

Men vad är det jag är på väg att kasta mig in i? Vad är egentligen 5:2-dieten och vad är det som medför att den verkligen fungerar? Hur mycket av min tid kommer det att ta?

Fungerar det med fastedagar när man har ett jobb att gå till? Frågorna är massor när man ska göra en markant förändring i sitt liv, men när det kommer till 5:2-dieten är svaren sannerligen enkla.

5:2-dieten är en version av det som brukar kallas periodisk fasta. Den periodiska fastan är en fasta som inte pågår på heltid, utan under kortare begränsade perioder. 5:2-dieten har fått sitt namn efter receptet som är dietens stomme: ät fem dagar, fasta två.

Flexibiliteten i 5:2-dieten är en fördel. Du väljer själv vilka två av veckans dagar som bör utgöra fastedagar, vilket troligen är nyckeln till både dess effektivitet samt popularitet.

De två dagarna behöver inte heller vara samma var vecka, ifall ditt tidsschema är ojämnt går det enkelt att anpassa dieten efter kalendern. Det enda du bör tänka på är att de två dagarna helst inte ska ligga intill varandra, det blir för mycket för kroppen och poängen med perioditeten går borttappad.

Under dina två fastedagar är det definitivt inte svält som gäller. Du kan till och med vara mätt. Det vi kallar “fasta” är i själva verket en begränsning i hur många kalorier du får äta per dag. Man räknar med att ett “vanligt” kaloriintag för en vuxen människa ligger mellan 2000 och 2500 kalorier per dag, helt beroende på kön, längd och kroppsvikt. Under en fastedag i enlighet med 5:2 får du inte inta mer än 600 kalorier.

Det tillhandahålls en väldigt unik bok författad av Ola Norrman (författaren som skrivit den kanonbra boken “Hur man bantar bort fett utan hunger med LCHF” som kort och simpelt heter 52-dieten. Vad som är ytterligare bonus är att man kan låna boken via datorn på biblioteket – som ebok.

Man behöver inte ens åka till bibliotelet – man lånar boken via sin PC. De flesta dyra sorters böcker kan lånas – gratis. Läses bäst med en eBokläsare, som iRiver. Vill man äga en pappersbok så finns pocketboken på allt-fraktfritt.se.

Det kan låta lite, men tänk på att ju mer kalorisnål mat du väljer under din fastedag desto mer kan du äta. Du behöver inte gå hungrig så länge du väljer korrekt råvaror och sprider ut dina matintag regelbundet över dagens timmar. Poängen med att dra ner på kalorierna är att kroppen ska lämna det metaboliska stadiet “uppbyggnad” den är i när kalorierna räcker till det och istället ställa om sig till “reparation”.

Inled din 5:2 med att leta upp recept som influerar dig så att du äger en skara att välja bland när du ska lägga upp ditt fasteschema. Det bör kännas lustfyllt att äta också när du går på diet. Bra sajt.
Det blir dessutom lättare att hålla dieten när dina kollegor kollar avundsjukt på din fräscha matlåda och frågar efter recepten.