5:2-metoden – en lätt diet att komma igång med

Det är inte speciellt komplicerat att inleda 5:2-dieten. Du måste inte rensa kylskåpet på frestelser – du får ju äta dem! Du måste inte heller investera i några nya produkter alternativt lägga upp ett kost- och träningsschema så knepigt att det fyller kalendern. Blott två dagar i veckan måste du sätta av åt din nya satsning på att gå ner i vikt, så är du omedelbart verksam med din diet.

Börja med att välja ut en vecka som passar bra för att starta en ny vana. Eftersom fasta, även om den endast pågår i en dag, påverkar din ork är det vettigt att välja en vecka då du har några lugnare dagar att utse som fastedagar. Tänk på att dina fastedagar kommer att kännas tunga i inledning, men glöm inte bort att din kropp så småningom kommer att vänja sig vid din nya livsstil.

Gör din hemläxa innan du påbörjar dieten. Läs på om vilka effekterna dieten kan få och gör upp en plan för hur du ska klara fastedagarna om de visar sig vara jobbigare än du trodde. Berätta för din omgivning att du fastar, du kommer att få både förståelse och goda tips av dem.

5:2-dieten har blivit så omtyckt att du säkert har arbetskamrater som redan har testat och kan hjälpa dig på vägen!

Gör en matsedel åt dina fastedagar. Läs otaliga recept och ta ut de som inspirerar dig mest. Möjligen är det de som påminner mest om hur din kost ser ut idag, eventuellt känns det mest spännande att testa på nya råvaror som du inte brukar nyttja. Med ett färdigt upplägg för fastedagarna är du redo att låta 5:2-dieten äntra i ditt liv.

Handla intelligent. Nya råvaror som du inte vet hur du ska använda ligger gärna och blir dåliga i kylskåpet. Handla inte mer än du behöver i början så håller du onödiga kostnader samt matspill på en miniminivå. Du kommer att notera att dina vanor dessutom på de “vanliga” dagarna förändras efter ett tag och då kan du även börja handla på annat sätt i matbutiken.

Sätt en trend. Är det du som står för matlagningen för hela hushållet så gör dig inga otjänster genom att strula till det. Låt familjen hänga på dina nya vanor, men utan kaloribegränsningen. Laga samma mat till dem som till dig själv, men låt dem inta hur stora portioner de vill, så slipper du sukta efter onyttigheter som står där på bordet under tiden du känner dig oinspirerad att äta din sallad. En smaskig sallad är en utmärkt middag för hela familjen!

Ge inte upp när du vacklar. 5:2 är en anpassningsbar diet. Gick det inte som du tänkte med veckans fastedagar? Men lägg om schemat då! Det är aldrig för sent att ta igen en dag och en glömd fastedag kommer inte att förstöra din diet. Nästa vecka går det bättre och snart kommer denna nya vana upplevas som den naturligaste sak i världen.

Förmodligen får du dessutom en välbehövlig skjuts när väl kilona börjar rasa och det gör de vanligtvis rätt så raskt.